субота, 13 грудня 2025 р.

КОЗ

 

Матеріали для створення таблиць та ідеї для побудови графіків

Тема: Органи чуття

Табл. 1. Наслідки роботи на близькій відстані від екрана

Як можна використати: пояснити, чому часте моргання є формою міні-гімнастики для ока і як воно допомагає запобігти синдрому "сухого ока".

 

Параметр

У нормі (Робота на далекій відстані)

При тривалій роботі на близькій відстані (Перенапруження)

Вплив на зір

Ціліарний м'яз

Розслаблений (мінімальний тонус)

Надмірно напружений (у постійному спазмі)

Спричиняє спазм акомодації (помилкова короткозорість).

Кришталик

Сплющений

Потовщений, опуклий (для збільшення заломлення)

Якщо м'яз не розслабляється, кришталик залишається опуклим, фіксуючи фокус близько.

Зорова вісь

Нормальна довжина

З часом може подовжуватися

Розвиток справжньої міопії (короткозорості).

Частота моргання

Висока (15-20 разів/хв)

Різко знижується (до 5-7 разів/хв)

Висихання рогівки, втома, синдром "сухого ока".

 

Табл. 2. Витрати на профілактику та корекцію зору (умовно)

Як можна використати: фінансова грамотність - учні повинні порівняти річну вартість профілактики з річною вартістю корекції зору і зробити висновок про економічну вигоду дотримання правил гігієни.

 

Стаття витрат

Опис

Орієнтовні річні витрати (грн)

Довгострокові наслідки

Профілактика (1 рік)

Регулярні перерви (0 грн), правильне освітлення (мінімальні витрати на енергію), гімнастика для очей (0 грн).

100 – 300 грн (на якісну лампу/лампочки)

Збереження зору, відсутність необхідності в окулярах.

Корекція зору (1 рік)

Окуляри з корекційними лінзами (1 пара) + річний запас контактних лінз та розчину.

5000 – 10000 грн

Фінансові витрати, дискомфорт, потреба постійного контролю.

Лікування

Лазерна корекція зору (за 1 око), що може знадобитися у майбутньому.

15000 – 25000 грн (одноразово, за око)

Вирішення проблеми, але значні витрати та ризики.

 

Ідея для графіка: Залежність ризику розвитку міопії від часу роботи з гаджетами.

Як використати: проаналізувати графік і сформулювати обмеження щодо часу використання гаджетів, яких вони можуть реально дотримуватися, щоб уникнути потрапляння у зону високого ризику.

 

Середній час роботи з екраном на близькій відстані (годин/день)

Ризик розвитку міопії (умовний, %)

1

5%

2

10%

4

25%

6

45%

8+

60%

 

Табл. 3. Небезпечний рівень шуму та час безпечного впливу

Як можна використати: (математична компетентність) учні мають обчислити, на скільки годин Артем перевищує безпечний ліміт, якщо він працює на будівництві 6 годин (95 дБ) і слухає музику 1 годину (105 дБ) щодня

 

Рівень шуму (дБ)

Типове джерело звуку

Максимальний час безпечного впливу (за день)

Біологічний ризик

50

Тиха розмова, кімната

Необмежено

Відсутній

70

Жвава вулиця, телевізор

Необмежено

Відсутній

85

Шумний рух, важка вантажівка, норма безпеки на роботі

8 годин

Постійний вплив може викликати поступове пошкодження волоскових клітин.

95

Будівельний інструмент (дриль), метро

45 хвилин

Високий ризик постійного пошкодження після кількох років впливу.

105

Гучна музика у навушниках, мотоцикл

5 хвилин

Дуже високий ризик гострого

 

Ідея для Графіка: Кількість пошкоджених волоскових клітин від гучності

Як можнавикористати: учні мають пояснити, чому пошкодження слуху є незворотним, посилаючись на графік та знання про будову внутрішнього вуха (волоскові клітини не відновлюються)

 

Рівень шуму (дБ)

Умовна кількість пошкоджених волоскових клітин після 5 років впливу (%)

70

0%

85

10%

95

30%

105

60%

 

Табл. 4. Взаємозв'язок смаку та нюху

Як використати: учні мають пояснити, чому при застуді, коли закладений ніс, смак їжі різко погіршується, посилаючись на відсоткове співвідношення нюху і смаку

 

Характеристика

Смаковий аналізатор (Рецептори на язиці)

Нюховий аналізатор (Рецептори в носовій порожнині

Основні відчуття

Солодке, солоне, кисле, гірке, умамі (лише 5-6 типів)

Тисячі різних запахів та їхніх комбінацій (складні аромати)

Оцінка якості їжі

Оцінює лише базову хімічну природу

Оцінює аромат, свіжість, наявність прянощів.

Захисна роль

Виявлення основних отрут (гірке, дуже кисле)

Виявлення псування (гниття), диму, газу, хімічних речовин.

Розташування рецепторів

Смакові бруньки (язик, м'яке піднебіння)

Нюховий епітелій (верхня частина носової порожнини)

Внесок у сприйняття «смаку»

20 %

80%

 

 

Табл. 5. Ризики при втраті нюху

Як можна використати: виходячи з ризиків, визначити пріоритетність встановлення технічних засобів захисту

 

Тип небезпеки

Джерело сигналу

Наслідки відсутності нюху

Запропоноване технічне/побутове рішення

Витік газу

Запах меркаптану (спеціальна домішка)

Можливий вибух, отруєння.

Встановлення газового сигналізатора з візуальною та звуковою сигналізацією.

Харчове отруєння

Запах гниття, кислий запах продуктів, що зіпсувалися.

Споживання зіпсованої їжі, кишкова інфекція, госпіталізація.

Жорстке дотримання термінів придатності (не покладатися на нюх).

Пожежа

Запах диму, горіння

Пізнє виявлення пожежі, загроза життю.

Встановлення детекторів диму в усіх приміщеннях

 

Ідея для графіка. Вплив кількості подразника для відчуття запаху.

Як можна використати: відображати: графік має криву, що різко падає (це адаптація рецепторів). Це демонструє, чому людина, яка тривалий час перебуває в приміщенні з неприємним або навіть небезпечним запахом (наприклад, фарба, тютюновий дим, легкий витік газу), перестає його відчувати і наражає себе на небезпеку, навіть якщо її нюх не порушений.

Час впливу інтенсивного запаху (хв)

Інтенсивність сприйняття запаху

0 (Початок)

100%

1

90%

5

50%

10

30%

20

10%

 

Інформаційний матеріал: Біологічний аналіз "Сліпої плями" ока

Фізіологічний механізм "Сліпої плями"

У кожному оці є зона на сітківці, де зорові рецептори (палички та колбочки) повністю відсутні. Це місце, де зоровий нерв виходить з очного яблука. Оскільки там немає світлочутливих клітин, світло, що потрапляє на цю ділянку, не сприймається.

Чому ми її не помічаємо? Мозок компенсує цю сліпу пляму, "заповнюючи" відсутню інформацію зображенням з іншого ока або інформацією з периферії.

Зв'язок із водінням: Сліпа пляма в нашому оці та "сліпа зона" автомобіля (яка не потрапляє в поле зору дзеркал) створюють подвійну проблему. Водій не може повністю покладатися на своє біологічне сприйняття.

Біологія часу реакції

Час реакції – це послідовність нервових процесів:

1.      Сприйняття сигналу (оком).

2.      Передача сигналу зоровим нервом до мозку.

3.      Аналіз сигналу в зоровій корі та прийняття рішення (моторна кора).

4.      Передача сигналу від мозку до м'язів (ноги чи руки).

Цей процес займає в середньому 0.6 – 1.0 секунду. На час реакції впливає втома, алкоголь, ліки та відволікання.

 

Дані для Графіка 1: Гальмівний шлях та час реакції

Як можна використати: (математична компетентність): учні мають обчислити, на скільки метрів збільшиться шлях реакції Дмитра на швидкості 80 км/год, якщо він буде втомленим (tr = 1.5 с). Усі розрахунки базуються на формулі

Шлях реакції (Sr) = Швидкість (V) х Час реакції (tr).

Графік 1 має відображати дві лінії, що зростають.

  • Лінія "Нормальна реакція" (tr = 0.7 с).
  • Лінія "Уповільнена реакція" (tr = 1.5 с).

 

Швидкість руху (V, км/год)

Швидкість (V, м/с)

Шлях реакції (Sr​, м) при tr​=0.7 с

Шлях реакції (Sr​, м) при tr​=1.5 с (втома)

40

11.1

7.8

16.7

60

16.7

11.7

25.0

80

22.2

15.6

33.3

100

27.8

19.5

41.7

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

КОЗ

  Інформаційні матеріали таблиці, графіки для створення компетентнісно орієнтованих задач (до теми «Дихання»)