пʼятниця, 23 листопада 2018 р.


Ярмоленко Лариса Михайлівна, вчитель біології, екології та природознавства, Дмитрівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа I III ступенів. Дошкільний навчальний заклад», Золотоніського району, Черкаської області


Використання сучасних педагогічних технік створення міні-проектів для реалізації змістової лінії «Громадянська відповідальність»
Навчання й досі розуміють лише як розвиток розуму, в той час коли воно має стати джерелом сил для оновлення та творення.
Марія Монтессорі


Мета навчання в сучасній школі – формувати та розвивати особистість учня, адже кожна дитина здібна та талановита. У контексті сьогодення ця мета реалізується через підготовку учня до життя, опанування знаннями, вміннями, потрібними у житті – спілкуватися з іншими людьми, користуватися цифровими технологіями та пристроями, створювати власні інформаційні продукти, ставити перед собою цілі та досягати їх, генерувати ідеї й ініціативи, працювати в команді, розв’язувати проблеми використовуючи набутий досвід.
Основне завдання сучасної загальноосвітньої школи полягає в наданні змоги учневі осягнути внутрішню логіку предмета, що вивчається, у ретельному доборі навчального матеріалу за принципом життєвої доцільності й функціональності, в активізації ролі самостійного навчання. Варто також ураховувати те, що для успішної реальної діяльності сьогодні недостатньо знань і вмінь, необхідні ще віра в себе, у свої сили, здатність ухвалювати рішення, жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, формулювати припущення й вести самостійний чи спільний пошук способів її розв’язання, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків. [1с.7]
Як свідчить статистика, тільки 10% учнів здатні вчитися з книгою в руках, а 90% - теж здатні вчитися, але не з книгою, а по-іншому: вчинками, реальними справами, органами чуття та ін. Сучасна освіта має великий запас педагогічних технологій для того , щоб усі учні могли навчатися.
Перед учителем постає складне завдання – навчити учнів використовувати свої знання на практиці, а також здобувати їх протягом життя. Для вирішення цих завдань учитель повинен використовувати новітні технології навчання за яких учні засвоюють знання переважно у формі діяльності. Знання повинні стати інструментом, а не тягарем.
Формуючи ключові компетентності під час навчального процесу, варто виділити змістову лінію «громадянська відповідальність». Вона сприятиме формуванню відповідального громадянина, що: вміє критично мислити, розуміє особисту відповідальність, поважає інших, приймає участь у вирішенні проблем.
Освіта, що зорієнтована на формування громадянських компетентностей, вимагає отримання особистого досвіду участі у громадянському житті, у взаємодії з іншими на засадах поваги та рівності, відповідальності за спільну справу, мирного вирішення конфліктів. Учні повинні формувати та відстоювати власну думку, бути впевненими в собі, розвивати емпатію, бути готовими діяти, чи утриматися від необдуманих дій, співпрацювати з іншими.[4, с7]
Для реалізації змістової лінії «Громадянська відповідальність» у 9 класі я використовую сучасні педагогічні методики, результатом яких є створення міні-проектів
Пропоную кілька прийомів із власного досвіду, що допоможуть навчити учнів працювати командно, з відповідальністю ставитися до визначених групою завдань, ретельно виконувати свою частку роботи.
Техніка  SWOT-аналіз
Скорочення СВОТ (англ. SWOT) - це перші літери чотирьох англійських слів:
·  STRENGTHS (сильні сторони)
·  WEAKNESSES (слабкі сторони)
·  OPPORTUNITIES (можливості)
·  THREATS (загрози)
Графічний запис ступенів аналізу виглядає так:



Дана техніка використовується тоді, коли проблематика занять пов’язана з роздумами. Наприклад, при вивченні питань
-         Біотехнологія та медицина;
-         Клітинна інженерія
Оцінюючи позитиви та негативи, учні вчаться:
ü перед тим як прийняти рішення, необхідно розглянути всі «за» і «проти»
ü аргументувати свою позицію
ü оцінювати прийняте рішення
Цю техніку можна використовувати для роботи в групах (кілька груп працює над створенням своєї СВОТ).  Можна групам працювати над одним із чотирьох питань аналізу, а потім об’єднати спільний проект. У такому варіанті на виконання вправи відводиться  до 15 хвилин.
Також вправу  можна провести на етапі рефлексії. У такому варіанті таблиця вивішується на дошці, а учні записують аргументи на стікерах і кріплять до обраної позиції. (як варіант методики «Дерево рішень»)
Що слід узяти до уваги:
·     «Сильні сторони» та «можливості» повинні показати всі позитивні аспекти. «Слабкі сторони» та «загрози» звертають увагу на негативні аспекти ситуації.
·     Важливо відшукати рівновагу між позитивними й негативними аргументами. Це допоможе уникнути перебільшеного оптимізму або песимізму.
·     Необхідно чітко формулювати всі думки.

Техніка «Діамантове ранжування»
Ранжування – розміщення величин у певному порядку за ступенем важливості, значущості. 
Суть техніки полягає в тому, щоб розмістити погляди від найбільш важливих до найменш важливих. Робота організовується в малих групах (4-5 осіб). Кожна група отримує планшет із місцями та картки з аргументами. Методом «мозкового штурму» серед запропонованих аргументів обираються головні та менш важливі і виставляються у відповідні місця.

1

3

2

2

3

4

3

4

5






Використовуючи цю методику учні вчаться:
ü Вести дискусію;
ü Аргументувати свою думку;
ü Переконувати інших;
Що слід узяти до уваги:
·        Карток може бути більше ніж місць на планшеті, тож немає необхідності використовувати всі позиції в ранжуванні. Частина залишиться за межами планшету.
·        Робота закінчується – коли всі учасники дійшли згоди щодо порядку аргументів. Суперечки вирішуються шляхом переконань.
Результати роботи презентуються як міні-проект на планшетах.
Наприклад, дану методику можна використати при вивченні питання: «Вступ. Біологія як наука. Для чого потрібно вивчати біологію»
Педагогічний прийом  «Навіщо це»
Такий прийом роботи використовують з метою перевірки понять теми та їх практичного застосування
Як виконувати.
Клас ділиться на дві команди. Вони повинні задавати одна одній терміни чи поняття, які потрібно пояснити з практичної точки зору (де використовується, яка користь). За помилку вважатиметься відповідь, що починається з «-це».
Наприклад:
1.       Реплікація – використовується клітиною, щоб скопіювати спадкову інформацію та передати нащадкам. (невірний варіант відповіді – це процес копіювання спадкової інформації…)
Що слід узяти до уваги:
·        Команда, що перемогла, отримує 12 балів. (кожен учасник команди отримує по 12 балів)
·        Недотримання певних правил перетворюється на штрафний бал та віднімається від загального балу. (для всіх учасників однаково)
o   Незгуртованість групи – мінус 1бал
o   Неповні відповіді – мінус 1 бал
o   Галас та порушення дисципліни – мінус 1 бал
o   Викрики учасника наперед – мінус 1 бал
o   Не всі члени команди відповідали – мінус 1 бал
Використовуючи цей прийом учні:
·        Формують вміння швидко переключати увагу;
·        Вчаться брати відповідальність на себе, працювати за принципом «Один за всіх і всі за одного»: кожен учень може як покращити загальний результат команди, так і погіршити.


Прийом «Творча майстерня»
Учнів об’єднують у кілька груп – це творчі майстерні. Групи отримують завдання: змоделювати біологічний процес, використовуючи підручні засоби – кольоровий папір, кольорові нитки, насіння рослин, крупи та інше.
Наприклад:
·        Змоделювати білок у первинній, вторинній, третинній та четвертинній структурах.
·        Змоделювати клітину у різних фазах мітозу.[3, с. 65]



Використана література:
1.     Біологія. 6-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки від 07.06.2017 №804.
2.     Біологія : підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ Р. В. Шаламов та ін. – Харків: Соняшник, 2017. -352 с.
3.     Носов Г., Шаламов Р. Книга класного вчителя біології.-Х.: Соняшник. 2017. -144 с.
4.     Рафальська М.  Громадянська освіта/ Рафальська М, Боярчук О.//Біологія. Шкільний світ. -2017. - № 18


авторр Ярмоленко Л. М.

Немає коментарів:

Дописати коментар

 2024-2025 Навчальна програма «Біологія»  для 7 класу    Розроблено на основі модельної навчальної програми з біології  7-9 класи  для закла...