Ярмоленко Лариса Михайлівна, вчитель біології, екології та природознавства,
Дмитрівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа I– III ступенів. Дошкільний
навчальний заклад», Золотоніського району, Черкаської області
Використання сучасних педагогічних
технік створення міні-проектів для реалізації змістової лінії «Громадянська
відповідальність»
Навчання й досі розуміють лише як розвиток розуму, в
той час коли воно має стати джерелом сил для оновлення та творення.
Марія Монтессорі
Мета навчання в сучасній школі – формувати та розвивати
особистість учня, адже кожна дитина здібна та талановита. У контексті
сьогодення ця мета реалізується через підготовку учня до життя, опанування
знаннями, вміннями, потрібними у житті – спілкуватися з іншими людьми,
користуватися цифровими технологіями та пристроями, створювати власні
інформаційні продукти, ставити перед собою цілі та досягати їх, генерувати ідеї
й ініціативи, працювати в команді, розв’язувати проблеми використовуючи набутий
досвід.
Основне завдання сучасної загальноосвітньої школи полягає в наданні змоги учневі осягнути внутрішню логіку предмета, що
вивчається, у ретельному доборі навчального матеріалу за принципом життєвої
доцільності й функціональності, в активізації ролі самостійного навчання. Варто
також ураховувати те, що для успішної реальної діяльності сьогодні недостатньо
знань і вмінь, необхідні ще віра в себе, у свої сили, здатність ухвалювати
рішення, жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на
конкретних завданнях, виявляти проблему, формулювати припущення й вести
самостійний чи спільний пошук способів її розв’язання, брати на себе
відповідальність за результати дій і вчинків. [1с.7]
Як свідчить
статистика, тільки 10% учнів здатні вчитися з книгою в руках, а 90% - теж
здатні вчитися, але не з книгою, а по-іншому: вчинками, реальними справами,
органами чуття та ін. Сучасна освіта має великий запас педагогічних технологій
для того , щоб усі учні могли навчатися.
Перед учителем
постає складне завдання – навчити учнів використовувати свої знання на практиці,
а також здобувати їх протягом життя. Для вирішення цих завдань учитель повинен
використовувати новітні технології навчання за яких учні засвоюють знання
переважно у формі діяльності. Знання повинні стати інструментом, а не тягарем.
Формуючи
ключові компетентності під час навчального процесу, варто виділити змістову
лінію «громадянська відповідальність». Вона сприятиме формуванню
відповідального громадянина, що: вміє критично мислити, розуміє особисту
відповідальність, поважає інших, приймає участь у вирішенні проблем.
Освіта, що
зорієнтована на формування громадянських компетентностей, вимагає отримання
особистого досвіду участі у громадянському житті, у взаємодії з іншими на
засадах поваги та рівності, відповідальності за спільну справу, мирного
вирішення конфліктів. Учні повинні формувати та відстоювати власну думку, бути
впевненими в собі, розвивати емпатію, бути готовими діяти, чи утриматися від
необдуманих дій, співпрацювати з іншими.[4, с7]
Для реалізації
змістової лінії «Громадянська відповідальність» у 9 класі я використовую
сучасні педагогічні методики, результатом яких є створення міні-проектів
Пропоную
кілька прийомів із власного досвіду, що допоможуть навчити учнів працювати
командно, з відповідальністю ставитися до визначених групою завдань, ретельно
виконувати свою частку роботи.
Техніка SWOT-аналіз
Скорочення СВОТ (англ. SWOT) - це перші літери
чотирьох англійських слів:
· STRENGTHS
(сильні сторони)
· WEAKNESSES
(слабкі сторони)
· OPPORTUNITIES
(можливості)
· THREATS
(загрози)
Графічний запис ступенів аналізу виглядає так:
Дана техніка використовується тоді, коли проблематика
занять пов’язана з роздумами. Наприклад, при вивченні питань
-
Біотехнологія та медицина;
-
Клітинна інженерія
Оцінюючи позитиви та негативи, учні вчаться:
ü перед тим як прийняти рішення,
необхідно розглянути всі «за» і «проти»
ü аргументувати свою позицію
ü оцінювати прийняте рішення
Цю техніку
можна використовувати для роботи в групах
(кілька груп працює над створенням своєї СВОТ).
Можна групам працювати над одним із чотирьох питань аналізу, а потім
об’єднати спільний проект. У такому варіанті на виконання вправи
відводиться до 15 хвилин.
Також
вправу можна провести на етапі рефлексії. У такому варіанті
таблиця вивішується на дошці, а учні записують аргументи на стікерах і кріплять
до обраної позиції. (як варіант методики «Дерево рішень»)
Що слід узяти до уваги:
· «Сильні
сторони» та «можливості» повинні показати всі позитивні аспекти. «Слабкі
сторони» та «загрози» звертають увагу на негативні аспекти ситуації.
· Важливо
відшукати рівновагу між позитивними й негативними аргументами. Це допоможе
уникнути перебільшеного оптимізму або песимізму.
· Необхідно
чітко формулювати всі думки.
Техніка «Діамантове
ранжування»
Ранжування – розміщення величин
у певному порядку за ступенем важливості, значущості.
Суть техніки полягає в тому, щоб розмістити погляди від
найбільш важливих до найменш важливих. Робота організовується в малих групах
(4-5 осіб). Кожна група отримує планшет із місцями та картки з аргументами.
Методом «мозкового штурму» серед запропонованих аргументів обираються головні
та менш важливі і виставляються у відповідні місця.
1
|
3
|
2
|
2
|
3
|
4
|
3
|
4
|
5
|
Використовуючи цю методику учні вчаться:
ü Вести дискусію;
ü Аргументувати свою думку;
ü Переконувати інших;
Що слід узяти до уваги:
·
Карток може бути більше ніж місць на планшеті, тож немає
необхідності використовувати всі позиції в ранжуванні. Частина залишиться за
межами планшету.
·
Робота закінчується – коли всі учасники дійшли згоди щодо
порядку аргументів. Суперечки вирішуються шляхом переконань.
Результати роботи презентуються як міні-проект на
планшетах.
Наприклад, дану методику можна використати при вивченні
питання: «Вступ. Біологія як наука. Для чого
потрібно вивчати біологію»
Педагогічний прийом «Навіщо це»
Такий прийом роботи використовують
з метою перевірки понять теми та їх практичного застосування
Як виконувати.
Клас ділиться на дві команди. Вони повинні задавати одна одній терміни чи
поняття, які потрібно пояснити з практичної точки зору (де використовується,
яка користь). За помилку вважатиметься відповідь, що починається з «-це».
Наприклад:
1.
Реплікація – використовується
клітиною, щоб скопіювати спадкову інформацію та передати нащадкам. (невірний
варіант відповіді – це процес копіювання спадкової інформації…)
Що слід узяти
до уваги:
·
Команда, що перемогла, отримує 12
балів. (кожен учасник команди отримує по 12 балів)
·
Недотримання певних правил
перетворюється на штрафний бал та віднімається від загального балу. (для всіх
учасників однаково)
o Незгуртованість
групи – мінус 1бал
o Неповні
відповіді – мінус 1 бал
o Галас та
порушення дисципліни – мінус 1 бал
o Викрики
учасника наперед – мінус 1 бал
o Не всі члени
команди відповідали – мінус 1 бал
Використовуючи
цей прийом учні:
·
Формують вміння швидко
переключати увагу;
·
Вчаться брати відповідальність на
себе, працювати за принципом «Один за всіх і всі за одного»: кожен учень може
як покращити загальний результат команди, так і погіршити.
Прийом «Творча майстерня»
Учнів
об’єднують у кілька груп – це творчі майстерні. Групи отримують завдання:
змоделювати біологічний процес, використовуючи підручні засоби – кольоровий
папір, кольорові нитки, насіння рослин, крупи та інше.
Наприклад:
·
Змоделювати білок у первинній,
вторинній, третинній та четвертинній структурах.
·
Змоделювати клітину у різних
фазах мітозу.[3, с. 65]
Використана література:
1.
Біологія.
6-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів,
затверджена Наказом Міністерства освіти і науки від 07.06.2017 №804.
2.
Біологія
: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ Р. В. Шаламов та
ін. – Харків: Соняшник, 2017. -352 с.
3.
Носов
Г., Шаламов Р. Книга класного вчителя біології.-Х.: Соняшник. 2017. -144 с.
4.
Рафальська
М. Громадянська освіта/ Рафальська М,
Боярчук О.//Біологія. Шкільний світ. -2017. - № 18
авторр Ярмоленко Л. М.
Немає коментарів:
Дописати коментар