Ігрові технології навчання
Ярмоленко Лариса Михайлівна, вчитель біології, екології
та природознавства, Дмитрівського навчально-виховного комплексу
«Загальноосвітня школа I– III ступенів. Дошкільний навчальний заклад», Золотоніського
району, Черкаської області

Усе наше життя то гра!
Основне завдання сучасної загальноосвітньої школи полягає
в наданні змоги учневі осягнути внутрішню логіку предмета, що вивчається, у
ретельному доборі навчального матеріалу за принципом життєвої доцільності й
функціональності, в активізації ролі самостійного навчання. Варто також
ураховувати те, що для успішної реальної діяльності сьогодні недостатньо знань
і вмінь, необхідні ще віра в себе, у свої сили, здатність ухвалювати рішення,
жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних
завданнях, виявляти проблему, формулювати припущення й вести самостійний чи
спільний пошук способів її розв’язання, брати на себе відповідальність за
результати дій і вчинків.
Тому знання мають бути не багажем «про всяк випадок», а
ключем до розв’язання проблем, забезпечення успішної самореалізації в соціумі,
облаштування особистого життя. Сьогодні неможливо навчити дитину всього, значно
важливіше сформувати в неї потребу в неперервній освіті. Тому потрібно створити умови для виявлення та розвитку пізнавальної
активності учнів. Найкраще матеріал засвоюється, коли діти в ігровій формі
ознайомлюються з навколишнім світом. Гра – це творчість, гра – це праця. Вона
виробляє в учнів звичку зосереджуватись, мислити самостійно, орієнтуватись в
незвичних ситуаціях, розвиває фантазію. Самі пасивні діти включаються у гру з
великим бажанням. Дидактична гра дає простір для свободи дій, розкутості,
упевненості в собі, розвиває уміння застосовувати знання на практиці, робити
висновки.
Ігри є однією з найефективніших форм екологічного
виховання. За їх допомогою можна вирішити багато навчальних проблем. Яка дитина
в грі, така вона у повсякденному житті, такою вона буде в роботі як виросте.
Гра – це шлях до пізнання дитини, до
пізнання дитиною самої себе, своїх можливостей і здібностей. На перший погляд
може здатися, що гра це проста розвага, але саме гра формує в учнів розвиток
моральних якостей – чесність, порядність, підтримка товариша.
Дидактична гра відрізняється від звичайної гри - наявністю чіткої мети навчання та результату.
Щоб організувати гру, потрібно врахувати такі моменти:
ü Мета гри;
ü Вміння і навички, які учень повинен засвоїти;
ü Кількість гравців;;
ü Матеріали для гри;
ü Правила гри;
ü Час гри;
ü Висновки в кінці гри.
Є правила універсальні, які потрібно дотримуватися в
любій грі – почерговість, слухати іншого, не заважати, виконувати правила,
чесно визнавати помилки.№11 15
Не завжди є можливість провести урок-гру, як наприклад,
урок-конференція, урок-подорож. Це вимагає грунтовної підготовки дітей та
вчителя. За частого проведення таких уроків учні будуть стомлюватися і втратять
інтерес до знань. Тому я найчастіше використовую ігрові елементи. Наприклад:
гра «телеграма». Телеграми це короткі повідомлення, привітання, вираз
співчуття. На етапі рефлексії при вивченні тем:
- «Одноклітинні водорості» 6 клас можна скласти телеграми: «Хламідомодада. Солодких снів на всю зиму! Сергій»; «Дорога Евглено! Вітаю з настанням статевого розмноження! Віталіна».
- «Комахи» 7 клас: «Дорогі бджілки! Вітаю із заслуженою відпусткою! Іринка».
- «Ссавці» 7 клас: «Дядечко кріт! Зима. Припиняй рити в садку! Віра»
- «Бактерії» 6 клас: «Юрко! Будь обережним при консервації м’яса!»
- «Одноклітинні водорості» 6 клас можна скласти телеграми: «Хламідомодада. Солодких снів на всю зиму! Сергій»; «Дорога Евглено! Вітаю з настанням статевого розмноження! Віталіна».
- «Комахи» 7 клас: «Дорогі бджілки! Вітаю із заслуженою відпусткою! Іринка».
- «Ссавці» 7 клас: «Дядечко кріт! Зима. Припиняй рити в садку! Віра»
- «Бактерії» 6 клас: «Юрко! Будь обережним при консервації м’яса!»
Такі телеграми можна складати любому живому об’єкту
природи (дереву, бактерії, комахі). У ній можна застерігати себе, хвалити
адресата. Вони можуть бути дотепними, веселими, але короткими та змістовними.
Такі вправи діти вчаться більш уважно живитися на світ, помічати різноманітні
дрібниці у повсякденному житті. №1 06
Дидактичні ігри сприяють формуванню соціальної
компетентності учнів, їх здатності адаптуватися до умов суспільного життя, бути
відповідальними, активними у прийнятті рішень, мати життєву позицію. Учні в грі
вчаться аргументувати власні думки, ставити перед собою мету та ефективно
діяти. Завдяки грі формуються партнерські взаємини, адже в грі виникає потреба
у спілкуванні, налагодженні тісного контакту, що сприяє згуртуванню класу. №20 17Наприклад:
- «Бактерії. Шкідливі бактерії» 6 клас. Перелічувати правила профілактики проти бактеріальних хвороб іноді видається скучним та нудним заняттям для дітей, а з іншого боку, це дуже важливе питання, від якого залежить здоров’я учнів та їх родин. Тому це питання можна програти - Гра-пантоміма «Правила профілактики бактеріальних хвороб». Правила профілактики учні зображують пантомімою, а клас відгадує.
- «Організми і середовище існування». Можна багато говорити про шкідливий вплив діяльності людини на природу, про тварин, що потрапили до Червоної книги, а можна скористатися ігровим моментом – гра «Третій зайвий»: учні обирають ролі тварин, однієї екосистеми, наприклад, саду. Можуть отримати у вигляді карточок
- «Бактерії. Шкідливі бактерії» 6 клас. Перелічувати правила профілактики проти бактеріальних хвороб іноді видається скучним та нудним заняттям для дітей, а з іншого боку, це дуже важливе питання, від якого залежить здоров’я учнів та їх родин. Тому це питання можна програти - Гра-пантоміма «Правила профілактики бактеріальних хвороб». Правила профілактики учні зображують пантомімою, а клас відгадує.
- «Організми і середовище існування». Можна багато говорити про шкідливий вплив діяльності людини на природу, про тварин, що потрапили до Червоної книги, а можна скористатися ігровим моментом – гра «Третій зайвий»: учні обирають ролі тварин, однієї екосистеми, наприклад, саду. Можуть отримати у вигляді карточок
Сонечка —
це хижаки. Жуки і личинки живляться попелицями,
листоблошками, щитівками і кліщами.

Літають по узліссях листяних насаджень, де харчуються листям дерев чагарників — дуб, бук, клен, в'яз, ліщина, тополя, верба, волоський горіх. З плодових культур найбільшу перевагу віддають сливі та вишні, з лісових — дубу
Хід гри. Для кожного «учасника екосистеми» на підлозі намальоване коло (місце в екосистемі), яке він займає. Грає мелодія, «тварини» вільно рухаються по класу. Учитель повідомляє, що в екосистему втрутилася людина (проклала автостраду, випиляла ділянку лісу, і тд), витирає два кола і зупиняє мелодію. Завдання учасників швидко зайняти місце в екосистемі. У деяких учасників не залишилося «місця для існування». Питання до етапу гри: як зміниться ситуація, зі зникненням цих видів? Чи існуватиме екосистема? Як вплинуть ці зникнення на інші організми? Гру можна повторити ще раз, порушивши місце існування ще деяких видів. Висновок гри – навіть незначні зміни в екосистемі призводять до непередбачуваних наслідків для біорізноманіття.
Усі діти люблять гратися. Використавши ігри на уроці,
вчитель може зацікавити предметом найпасивнішого у навчанні школяра. Адже гра –
це переживання емоції. Дивлячись кінофільми, діти часто проживають життя героїв.
Так і в процесі гри учні забувають про все інше. Гра може бути рухливою
(активізується фізична сфера дитини) та статичною. Прикладом рухливих ігор
можуть бути:
– гра «Взаємозв’язок»: учні стають у тісне коло. Вони отримують роль компонентів біогеоценозів ( їжа, вода, місце гніздування, повітря, тепло…) Взявши попереднього учня за талію, усі присідають. Але ніхто не падає, оскільки коліна одного учасника підтримують іншого. Потім пропонується вийти з кола учням - абіотичним компонентам. Коли всі решта присідають, рятівних колін уже немає, через великі проміжки. Робиться висновок про важливість кожного абіотичного чинника для організмів.
- гра «Павутиння». Гра, що імітує взаємозв’язок між усіма компонентами природи. Ці зв’язки утворюють щільну павутину і достатньо знищити одну нитку і павутина розпадеться. Хід гри: діти стають у коло, один учасник тримає клубок ниток і говорить – «я дуб, у моєму дуплі живе білка». Тримаючи кінець нитки кидає клубок товаришеві (білці). Білка продовжує : «я люблю насіння шишок сосни. Сосна, тримай клубок» і кидає далі. Так утворюється «павутина». Вчитель пропонує посмикати «павутину», учні відчувають її міцність – єдність взаємозв’язків у природі. №1 06
– гра «Взаємозв’язок»: учні стають у тісне коло. Вони отримують роль компонентів біогеоценозів ( їжа, вода, місце гніздування, повітря, тепло…) Взявши попереднього учня за талію, усі присідають. Але ніхто не падає, оскільки коліна одного учасника підтримують іншого. Потім пропонується вийти з кола учням - абіотичним компонентам. Коли всі решта присідають, рятівних колін уже немає, через великі проміжки. Робиться висновок про важливість кожного абіотичного чинника для організмів.
- гра «Павутиння». Гра, що імітує взаємозв’язок між усіма компонентами природи. Ці зв’язки утворюють щільну павутину і достатньо знищити одну нитку і павутина розпадеться. Хід гри: діти стають у коло, один учасник тримає клубок ниток і говорить – «я дуб, у моєму дуплі живе білка». Тримаючи кінець нитки кидає клубок товаришеві (білці). Білка продовжує : «я люблю насіння шишок сосни. Сосна, тримай клубок» і кидає далі. Так утворюється «павутина». Вчитель пропонує посмикати «павутину», учні відчувають її міцність – єдність взаємозв’язків у природі. №1 06
Приклади статичних ігор:
- Гра «добери пару». Учні отримують приказки про природу, розділені на початок і кінець. Стрілками об’єднати приказки. Наприклад, порівняння людей із тваринами – хитрий - як лис, мудрий – як сова, упертий – як осел та ін.
- Малюнок-диптих «Альтернативні дії у природі». Гра проводиться у парах. Аркуш ділиться на чотири частини. У правій верхній частині один учасник малює позитивні альтернативи (напр. як правильно поводитися у лісі), а другий учасник у лівій верхній частині негативні альтернативи. Потім у нижніх частинах малюють навпаки. Що було важче малювати – позитивні дії, чи негативні?
- Гра «добери пару». Учні отримують приказки про природу, розділені на початок і кінець. Стрілками об’єднати приказки. Наприклад, порівняння людей із тваринами – хитрий - як лис, мудрий – як сова, упертий – як осел та ін.
- Малюнок-диптих «Альтернативні дії у природі». Гра проводиться у парах. Аркуш ділиться на чотири частини. У правій верхній частині один учасник малює позитивні альтернативи (напр. як правильно поводитися у лісі), а другий учасник у лівій верхній частині негативні альтернативи. Потім у нижніх частинах малюють навпаки. Що було важче малювати – позитивні дії, чи негативні?
Література:
1. Біологія:
навчальна програма для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів затверджена
Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
2.
Полегенько
А. Дидактичні ігри на уроках біології // Біологія. Шкільний світ. – 2015. - №11. – С 6-9.
3.
Пустовіт
Н. та ін. // Біологія. Шкільний світ. –
2017. - №20. – С 15.
4.
Русак
Т. Усе наше життя - гра // Біологія.
Шкільний світ. – 2006. - №1. – С 7-10.
5.
Філіпчук
Т. дидактична гра як форма та метод
навчання біології // Біологія. Шкільний
світ. – 2014. - №2. – С 6-10.
6.
Шафранова
С. навчальні ігри на уроках біології: форми і методи проведення //
Біологія. Шкільний світ. – 2013. - №2.
– С 8-10.
Немає коментарів:
Дописати коментар