пʼятниця, 30 серпня 2024 р.

 

2024-2025 нр

7 клас НУШ: огляд і розбір Держстандарту природничої освітньої галузі

Базові знання
Держстандартом передбачено, що школярі мають опанувати базові знання природничої освітньої галузі за такими напрямами:

методологія природничих наук;
науковий світогляд і цілісна природничо-наукова картина світу;
астрономічний складник;
біологічний складник;
географічний складник;
фізичний складник;
хімічний складник.
На основі здобутих знань школярі опанують такі вміння та навички:

пізнання світу природи засобами наукового дослідження;
опрацювання, систематизація та презентація інформації природничого змісту;
усвідомлення закономірності природи, ролі природничих наук і техніки в житті людини; 
відповідальне поводження для забезпечення сталого розвитку суспільства;
розвиток власного наукового мислення, набуття досвіду розв’язання проблем природничого змісту (індивідуально та у співпраці з іншими особами)
Компоненти обов’язкових результатів навчання учнів
У Держстандарті використовуються певні індекси для позначення вимог до обов’язкових результатів навчання учнів з кожної освітньої галузі. Розберемося, як він розшифровується на прикладі індекса 9 ПРО 1.2.1-2:
перша цифра вказує на порядковий номер року навчання, на завершення якого очікується досягнення результату навчання (9 клас);
скорочений буквений запис означає освітню галузь (ПРО – природнича освітня галузь).
Цифри після буквеного запису означають номер:
групи споріднених результатів навчання (1);
загальних результатів навчання учнів, через які реалізується компетентнісний потенціал галузі (2);
конкретних результатів навчання учнів, що визначають їхній навчальний прогрес за освітніми циклами (1);
орієнтир для оцінювання, на основі якого визначається рівень досягнення учнями результатів навчання (2).
Отже, досягнення обов’язкових результатів навчання учнів за цикл базового предметного навчання базової середньої освіти у природничій освітній галузі очікується по завершенню 9 класу.

Орієнтири для оцінювання результатів навчання учнів
Природнича освітня галузь включає 4 групи споріднених результатів навчання, а саме:

Група споріднених результатів №1. Пізнання світу природи засобами наукового дослідження.
У цій групі компетентнісний потенціал галузі реалізується через такі загальні результати навчання учнів: 
1.1. Виявлення та формулювання проблеми дослідження.
Навчальний прогрес характеризується тим, що учні самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб обирають пізнавальну ситуацію, яку можна розв’язати дослідницьким способом, та аргументують свій вибір.
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
виявлення протиріч в інформації щодо ознак, будови і властивостей об’єктів природи, умов виникнення і перебігу природних явищ (самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб);
формулювання проблеми, доступної для дослідження, та пояснення свого вибору. 
1.2. Визначення мети та завдання дослідження, формулювання гіпотези.
До конкретних результатів навчання відноситься вміння школярів визначати мету і завдання дослідження та формулювати гіпотези дослідження (самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб).
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
визначення мети і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;
формулювання  гіпотезу дослідження.
 1.3. Планування дослідження.
Передбачається, що у ході вивчення навчальних предметів природничої освітньої галузі учні навчаться визначати етапи дослідження відповідно до умов його виконання (самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб).
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
визначення та пояснення необхідних етапів дослідження з урахуванням умов його виконання;
самостійне прогнозування результатів кожного етапу дослідження відповідно до умов його виконання; 
самостійне складання плану дослідження.
1.4. Дослідження (спостереження, експериментування, моделювання)
Держстандартом передбачено, що школярі мають навчитися моделювати об’єкти і явища (самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб), спостерігати та виконувати дослідження індивідуально або в групі та фіксувати  одержані результати у самостійно визначений спосіб.
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
самостійне або групове спостереження, дослідження об’єктів за складеним планом з використанням математичних, реальних, комп’ютерних моделей; 
самостійний вибір  інструментарію, необхідного для виконання дослідження;
фіксація результатів дослідження у самостійно визначений спосіб;
дотримання правил безпеки життєдіяльності під час дослідження.
1.5. Аналіз результатів, формулювання висновків, презентація результатів дослідження.
Конкретними результатами навчання школярів є аналіз результатів дослідження за наданими або самостійно визначеними критеріями, оцінка правильності сформульованої гіпотези, самостійне формулювання висновків за результатами дослідження та їх презентація. 
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
встановлення причинно-наслідкових зв’язків між будовою і властивостями об’єктів на основі результатів дослідження;
підтвердження /спростування гіпотези дослідження  самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб;
самостійне формулювання висновків відповідно до мети дослідження;
оцінювання можливості використання результатів дослідження для розв’язання навчальної / життєвої проблеми; 
презентація результатів дослідження у самостійно обраний спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв.
1.6. Здійснення самоаналізу дослідницької діяльності
Конкретними результатами навчання школярів є аналіз плану дослідження і його результатів (самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб), виявлення емоційно-ціннісного ставлення до природи та її дослідження.
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
пояснення важливості різних видів, типів і форм дослідження природи на основі особистого досвіду;
пропонування різних способів досягнення мети дослідження (самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб);
передбачення варіативних способів виконання дослідження з урахуванням впливу різних чинників;
самостійний аналіз доцільності визначених етапів і складеного плану дослідження; 
пояснення ризиків виконання дослідження та усвідомлення потреби їх врахування;
обґрунтування значущості набутих дослідницьких навичок для пізнання природи

Група №2. Опрацювання, систематизація та представлення інформації природничого змісту.
У цій групі компетентнісний потенціал галузі реалізується через такі загальні результати навчання учнів: 

2.1. Здійснення пошуку  інформації, її оцінка та систематизація.
Держстандартом передбачено, що школярі навчаться самостійно здійснювати пошук, оцінку та систематизацію інформацію природничого змісту.
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
самостійний аналіз і систематизація опрацьованої інформації природничого змісту, здобутої з різних джерел;
самостійне використання сукупності даних для оцінювання природних об’єктів, явищ і процесів;
зіставлення наукового і псевдонаукового пояснення тієї самої інформації природничого змісту з допомогою вчителя чи інших осіб;
самостійне оцінювання достовірності здобутої інформації та її необхідності/важливості для розв’язання життєвої / навчальної проблеми.
2.2. Представлення інформації у різних формах
Конкретними результатами навчання школярів є інтерпретація даних та самостійна презентація інформації природничого змісту в різних формах.. 
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
самостійний опис явищ і процесів із використанням наукової термінології;
відбір та інтеграція  інформації природничого змісту, представленої в різних формах, зокрема у символьній, та знаходження зв'язків між нею та реальними об’єктами та явищами (самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб); 
самостійна презентація здобутої інформації у формі текстової, відео-, аудіо-, графічної, табличної інформації або інфографіки, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;
самостійне формулювання словесних описів об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації (табличної, графічної / інфографіки);
розробка  відповідних продуктів (проєктів, буклетів, колажів,  постерів, моделей тощо) на основі опрацьованої інформації природничого змісту, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв (самостійно або в групі); 
презентація створених продуктів в обраний спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв 

Група №3. Усвідомлення розмаїття і закономірностей природи, ролі природничих наук і техніки в житті людини, відповідальна поведінка для сталого розвитку суспільства.
У цій групі компетентнісний потенціал галузі реалізується через такі загальні результати навчання учнів: 

3.1.Усвідомлення розмаїття природи.
У ході циклу базового предметного навчання базової середньої освіти навчання учні мають навчитися обґрунтовувати розмаїття та певні закони природи.
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
самостійна характеристика властивостей об’єктів природи, пояснення природних явищ і процесів на основі законів природи з використанням мови природничої науки та відповідної термінології;
визначення властивостей об’єктів / явищ природи, що є істотними для розв’язання життєвої / навчальної проблеми (самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб);
оцінка довкілля як джерела здоров’я, добробуту та безпеки людини і суспільства.
3.2.Класифікація об’єктів/явищ природи.
Конкретними результатами навчання учнів визначено вміння класифікувати об’єкти природи, явища і процеси за визначеними ознаками та властивостями.
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
визначення декількох ознак / властивостей, за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи;
вирізнення з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають кілька спільних ознак / властивостей;
самостійне розрізнення / систематизація / упорядкування об’єктів / явищ природи за визначеними ознаками / властивостями.
3.3. Виявлення взаємозв’язків об’єктів і явищ природи.
Держстандартом визначено, що школярі мають навчитися самостійно обґрунтовувати взаємозв’язки між природними об’єктами, явищами і процесами та виявляти істотні взаємозв’язки у природі для розв’язання запропонованої життєвої / навчальної проблеми.
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
самостійне встановлення причинно-наслідкових зв’язків між певними явищами і процесами та їх наслідками;
використання дослідницьких навичок і базових знань про взаємозв’язки у природі для прогнозування змін природних об’єктів, явищ і процесів;
обґрунтування впливу діяльності людини / власної діяльності на збереження / порушення взаємозв’язків у природі;
дотримання правил поводження у природі для збереження здоров’я і довкілля.
3.4. Усвідомлення значення природничих наук, технологій, техніки.
Конкретними результатами навчання учнів є самостійне пояснення значення природничих наук, технологій і техніки для сталого розвитку суспільства та усвідомлення суспільної ролі учених- природничників і винахідників та їхніх здобутків.
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
пояснення причин глобальних проблем людства і наведення прикладів використання здобутків природничих наук, технологій і техніки для їх розв’язання (самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб);
оцінювання внеску природничих наук, технологій і техніки  в забезпечення сталого розвитку суспільства; 
висловлювання суджень щодо значення науково-природничих знань і діяльності учених-природничників і винахідників для забезпечення суспільного прогресу і покращення якості життя.

Група №4. Розвиток наукового мислення, набуття досвіду розв’язання проблем.
У цій групі компетентнісний потенціал галузі реалізується через такі загальні результати навчання учнів: 
4.1. Розрізнення наукового та ненаукового мислення.
Конкретними результатами навчання учнів є вміння учнів визначати аргументи / твердження / теорії, що ґрунтуються на наукових фактах (самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб).
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів:  
розрізнення наукових фактів, їх інтерпретацій, суджень;
інтерпретація наукових фактів;
критичне оцінювання інформації та достовірності суджень;
пояснення ризиків використання наукової / ненаукової / псевдонаукової / спотвореної  інформації для розв’язання проблем природничого змісту.
 4.2. Усвідомлення проблеми та її аналіз.
Конкретним результатом навчання учнів є вміння формулювати проблему як пізнавальну ситуацію природничого змісту. 
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів:  
визначення протиріч в пізнавальній ситуації (самостійно / в групі);
постановка проблемних питань і формулювання проблеми (самостійно / в групі);
представлення комплексної проблеми як сукупність простих (з допомогою вчителя чи інших осіб).
4.3. Розв’язання проблеми.
Держстандартом встановлено, що школярі мають навчитися самостійно обирати або пропонувати стратегії розв’язання навчальної / життєвої проблеми та використовувати здобуті знання і набутий досвід для їх розв’язання.
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів: 
генерування ідеї для розв’язання навчальної / життєвої проблеми, оцінювання можливості їх реалізації;
розробка стратегії розв’язання навчальної / життєвої проблеми і пропонування відповідних засобів  (самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб);
розв’язання навчальних / життєвих проблеми з використанням здобутих знань і набутого досвіду (самостійно / в групі);
самостійне пропонування способів перевірки розв’язку  навчальної / життєвої проблеми;
оцінювання ефективності / варіативності обраних  способів / засобів розв’язання навчальної / життєвої проблеми (з допомогою вчителя чи інших осіб).
4.4. Робота в групі для розв’язання проблеми. 
Конкретними результатами навчання є пропонування варіантів співпраці в групі для розв’язання навчальної / життєвої проблеми, взаємодія в групі та усвідомлення особистої відповідальності за досягнення спільного результату.
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів:  
самостійне складання та за потреби коригування плану власної діяльності для розв’язання проблеми  відповідно до своєї ролі в групі;
захист власної думки, дискутування, наведення аргументів, підтвердження їх фактами;
врахування думки / погляду інших під час прийняття спільних рішень;
пояснення переваг співпраці для розв’язання навчальної / життєвої проблеми на основі набутого досвіду.
4.5. Оцінка власної діяльності/діяльності групи.
Очікуваним результатом навчання школярів є виявлення емоційно-ціннісного ставлення до індивідуальної / спільної діяльності та досягнутих результатів.
Орієнтиром для оцінювання результатів навчання є сформованість таких знань, умінь та навичок школярів:  
аналіз діяльності групи щодо виконання завдання / розв’язання навчальної / життєвої проблеми (самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб);
оцінювання досягнутих результатів розв’язання проблеми  за спільно розробленими критеріями;
висловлювання судження щодо власної мотивації, особистих дій у групі для досягнення результату;
рефлексія щодо особистісного розвитку за результатами групової роботи

Немає коментарів:

Дописати коментар

 2024-2025 Навчальна програма «Біологія»  для 7 класу    Розроблено на основі модельної навчальної програми з біології  7-9 класи  для закла...