16 листопада - День толерантності
Виховна година 7-11 класи
Історія свята
Державами-членами Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури, що зібралися в Парижі на двадцять восьму сесію Генеральної конференції ЮНЕСКО 25 жовтня – 16 листопада 1995 р., звертаючи особливу увагу на обов’язок розвивати та забезпечувати поважання прав людини та основних свобод для всіх без винятку незалежно від їхньої раси, статі, мови, національної належності, релігії або стану здоров’я і боротися з проявами нетерпимості, було прийнято та урочисто проголошено Декларацію принципів толерантності, зі сповненням рішучості зробити все необхідне для утвердження ідеалів толерантності в суспільстві, оскільки толерантність є не тільки важливим принципом, а й необхідною умовою миру та соціально-економічного розвитку всіх народів.
16 листопада – дата щорічного святкування події урочисто проголошена статтею 6 Декларації принципів толерантності, для того, щоб піднести громадську свідомість, звернути увагу на небезпеку, приховану в нетерпимості, протидіяти її проявам, сприяти формуванню психології толерантності та вихованню в її дусі.
Що означає толерантність (терпимість)?
За змістом статті 1 Декларації толерантність означає поважання, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. Формуванню толерантності сприяють знання, відкритість, спілкування та свобода думки, совісті і переконань.
Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Толерантність – це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
Стосовно поважання прав людини виявлення толерантності не означає терпимого ставлення до соціальної несправедливості, відмови від своїх або прийняття чужих переконань. Це означає, що кожен може дотримуватись своїх переконань і визнає таке саме право за іншими.
Толерантність є однією з шести фундаментальних цінностей людства, поряд із свободою, рівністю, солідарністю, повагою до природи, загальним обов’язком, що закріплені в Декларації тисячоліття Організації Об’єднаних Націй (2020)
Толерантна людина, передусім, поважає право кожного на індивідуальність. Інший – не означає гірший. Ціннісною є повага до думок, почуттів та переконань, відмінних від особистісних. Навчаймося не змінювати людей, а сприймати такими, якими вони є.
Запрошую провести кілька вправ, щоб розв,язати проблему недостатньої толерантності.
Гайда поширювати толерантність разом.
Бесіда «Чесна толерантність»
Нині слово «толерантність» в Україні або використовується як лайливе, або зміст його значно викривлений, а отже неправильно сприймається. Тому пропонуємо чесну розмову про те, що таке справжня «толерантність» та чому вона вкрай необхідна.
(на дошці записати головні тези учнів про толерантність)
Висновок: толерантне ставлення означає визнання рівними собі всіх людей, повагу до розмаїття та його прийняття.
Давайте поміркуємо: якими можуть бути наслідки нетолерантних дій (дискримінація, булінг тощо)
Висновок: запобігти насиллю допоможе достатня поінформованість та обізнаність у розмаїтті груп людей, допустимих способах поведінки.
Уважно розгляньте зображення: на ньому кожна людина чимось відрізняється від інших, через що зазнає дискримінації. Поміркуйте , із якою саме дискримінацією може стикатися люди.
Вправа «Толерантність про людей»
Толерантність – це повага права іншого бути таким, яким він є. Для сучасної України властиво традиційне замовчування інформації про розмаїття людей, їхнє життя та досвід. Говорячи про «рівне ставлення до всіх», ми залишаємо невидимі соціальні групи поза межами дискурсу. Говорячи відкрито про дискримінацію та табуйовані теми, ми знижуємо рівень насилля і неприйняття у суспільстві.
Давайте вголос прочитаємо висловлювання видатних діячок та діячів про рівність. Проаналізувємо кожен вираз, та зрозуміємо про яку він соціальну групу: (читати по черзі по одному виразу)
«Тільки те, що ти щось не розумієш, не означає, що це дурниця». (Деніел Хендлер)
«Немає сумнівів у тому, що жінки такі ж компетентні, як і чоловіки. Гендерні відмінності пояснюються різним вихованням, оскільки суспільство ставиться до хлопчиків та дівчат по-різному з раннього віку.» (Навін Джейн)
«Расизм є однією з найгірших форм катувань, оскільки він спрямований на те, чого ти ніколи не просив, і те, що ти не можеш змінити.» (Паоло Нутіні)
«Чому нас більше бентежать чоловіки, що тримаються за руки, аніж ті, що тримають зброю у руках?» (Ернест Гейнс)
«Ви не можете сказати, просто дивлячися на когось, з чим вони мають справу всередині».
«Немає страшнішої інвалідності, аніж нездатність побачити людину більшою за її розлад». (Роберт Хенсел)
«Коли до всіх людей ставитимуться як до рівних, незалежно від того, хто вони є, або кого вони люблять, ми всі станемо вільнішими». (Барак Обама)
«Люди із ментальними розладами заслуговують на таку ж підтримку та співчуття, як і люди із проблемами фізичного здоров’я».
«Всередині статей більше відмінностей, ніж між статями». (Айві Комптон-Барнетт)
«Расизм та всі інші «ізми» виростають з інстинктивної ворожості проти інших племен, раси, релігії, національності, класу чи будь-чого іншого. Ви щаслива дитина, якщо вас навчили сприймати різноманітність». (Роджер Еберт)
( Вищенаведені висловлювання стосуються таких ознак як: раса, інвалідність, ментальні захворювання, гендерна ідентичність та сексуальна орієнтація)
Вправа "Чесний тест на людяність"
Метою тестування є не тільки перевірка людяності та обізнаності, але й поповнення власної скарбнички знань.
За допомогою тесту, школярі познайомляться із різноманіттям людей, власними лімітами толерантності та дізнаються, чи слід розвивати навичок людяності.
Результати тесту
80 - 100 – Ви – справді толерантна людина! Повага до розмаїття є вашою «родзинкою», у житті вам цікаво, легко, зрозуміло. Поширюйте власний світогляд, адже такі люди, як ви, змінюють світ на краще!
60 - 79 – Доволі непогано! Толерантність є навичкою, яку треба розвивати, а у вас є бажання пізнавати невідоме. Важливо продовжувати рухатись у правильному напрямку, адже світ не стоїть на місці.
40 - 59 – Ви доволі обізнана особистість, проте зі своїми принципами та нормами. Це може завадити Вам побачити світ у розмаїтті фарб та пізнавати нове. Відкривайтеся!
20 - 39 – Світ змінюється стрімко, але ви не хочете змінюватися із ним. Суспільство соціалізує нас, частіше за все насаджуючи цінність нерівності. Будьте критичнішими та людянішими.
0 - 19 – Пам’ятайте, що толерантність стосується всіх соціальних груп. Немає універсальних «рівних та рівніших». Люди із вашими поглядами так само можуть дискримінувати вас, вашу поведінку та спосіб життя, як і ви інших.
Вправа «Я, ти, ми і дискримінація»
Мета: допомогти зрозуміти, що будь-яка людина може бути дискримінована, а тому всі потребують толерантного ставлення.
Що потрібно: шкільний простір для проведення завдання та готовність рухатися.
Роль учителя: доступно для будь-якого віку розшифрувати пояснення до завдання у кінці та забезпечити включеність дітей у гру.
Хід вправи: запропонуйте дітям виконувати завдання стоячи, попередньо пояснивши правила гри. Учитель повинен називати запропоновані ознаки, а учні – ставати у два ряди: ті, кому властива ознака, і навпаки. Після оголошення кожної характеристики учням необхідно дивитися на тих, хто стоїть у іншій групі.
Чи є у вашої сім'ї майно (квартира, машина тощо)?
Чи хочете ви стати юристом, або чи є ваші батьки юристами?
Чи вивчаєте ви іноземну мову?
Чи живете ви у місті?
Чи працюють ваші батьки?
Ви – дівчинка?
Потім повідомте учням наступні факти (та поясніть, що саме вони означають):
- На початку 20 століття у Радянському союзі люди зазнавали дискримінації за майновим станом (процес «розкуркулення»): втрачали свою власність, нажиті кошти, їх силоміць переселяли до інших регіонів.
- У Росії 20-х років 20 століття повністю знищувалися висококваліфіковані юристи та адвокати, які здобули освіту за царських часів. Радянська влада вважала їх неблагонадійними елементами, а правосуддя мали здійснювати звичайні робітники.
- Режиму червоних кхмерів під керівництвом Пол Пота в Камбоджі властива специфічна форма комунізму: заборонялася закордонна валюта і навіть книги іноземними мовами. Володіння іноземною мовою було ознакою неблагонадійності.
- Під час того ж режиму червоних кхмерів у Камбоджі городяни насильно переселялися у села заради «відновлення селянства».
- У СРСР люди, що мали близьких родичів, які постійно проживали за кордоном, вважалися «неблагонадійними елементами». За що в окремих випадках могли бути позбавлені деяких прав, або навіть потрапити до в'язниці.
- У СРСР вважали злочином так зване «дармоїдство», яке полягало у тривалому проживанні на «нетрудові доходи» і «ухиленні від суспільно-корисної праці». Репетиторство, ремонт побутової техніки, робота у теплиці – все це могло стати приводом для переслідування.
- Ще нещодавно у Саудівській Аравії жінка не могла отримати водійські права. У законодавстві не було формальної заборони, однак на практиці скласти іспит на водіння було неможливим. Згідно із вкоріненою традицією, особа жіночої статі не може залишатися наодинці з незнайомим чоловіком. Адже існує «ризик», що під чась навчання жінка зостанеться наодинці з автоінструктором, механіком тощо. Із цієї причини жінка, яка сіла за кермо, буде одночасно арештована, оштрафована і передана опікуну – чоловікові.
Висновок: будь-яка людина може зазнати дискримінації.
Які соціальні групи пригнічуються у сучасній Україні?
Чи хотіли ви, аби до них або їхніх батьків ставилися толерантно у вищенаведених прикладах?
Чи заслуговують пригнічені групи на повагу та прийняття?
Вправа «Подорож із упередженнями»
Мета: проаналізувати власні упередження.
Що потрібно: копія опису ситуації для кожного учня та бойова готовність зіштовхнутися із стереотипами.
Роль учителя: розуміння стереотипів, що виникають стосовно кожної з наведених меншин, та скарбничка аргументів задля спростування поширених упереджень.
Хід вправи: учні об'єднуються у групи по чотири особи та мовчки читають опис ситуації (наведено нижче) та обрати трьох персонажів, із якими вони хотіли би подорожувати, а потім ще трьох, із якими нізащо не поїхали б у подорож. Після цього потрібно:
- порівняти особистий вибір персонажів і причини такого вибору з вибором інших членів групи;
- спробувати узгодити список із трьох найпривабливіших і трьох найменш привабливих персонажів;
- обрати доповідача, який пояснить позицію групи.
Опис ситуації: Ви вирушили у кількаденну подорож поїздом. Ви ділите спальне купе з трьома іншими пасажирами. Кому із пасажирів ви віддали б перевагу у якості сусідів по купе та з якими пасажирами ви не хотіли б їхати в одному купе?
1. Гладкий банкір з великим пакетом їжі.
2. Глухонімий хлопчина.
3. Жінка ромської національності (циганка) з дитиною.
4. Чоловік середнього віку на милицях.
5. Молодик, який щойно вийшов із в’язниці.
6. Рок-співачка – феміністка.
7. Темношкірий іноземний студент.
8. Жінка у хіджабі (мусульманський жіночий одяг).
9. П’яний футбольний фанат.
10. Заробітчанин у поношеному одязі.
11. Солдат у військовій формі.
12. Молода китаянка, яка говорить лише китайською мовою.
Висновок: по завершенню гри вільне обговорення досвіду учнів,
відповісти на наступні запитання:
Якими були головні визначальні фактори вашого вибору?
Якщо група не досягла згоди за списком обраних, чому?
Які стереотипи містить у собі список пасажирів?
Звідки походять ці образи?
Як почувалися б ви у ситуації, коли б, наприклад, ніхто не бажав їхати з вами в одному купе?
Запитайте учнів, до яких висновків вони дійшли.
Джерело На урок
Немає коментарів:
Дописати коментар