Форми організації освітнього процесу в старших класах
Рекомендовані
форми організації освітнього процесу.
Основними формами організації
освітнього процесу є різні типи уроку:
формування компетентностей;
розвитку компетентностей;
перевірки та/або оцінювання досягнення
компетентностей;
корекції основних компетентностей;
комбінований урок.
Також формами організації освітнього процесу можуть
бути екскурсії, віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми,
спектаклі, брифінги, квести, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з
навчанням одних учнів іншими), інтегровані уроки, проблемний
урок, відео-уроки, прес-конференції, ділові ігри тощо.
Засвоєння нового матеріалу можна проводити на лекції, конференції, екскурсії і т. д. Для
конференції, дискусії вчителем або учнями визначаються теми доповідей учнів,
основні напрями самостійної роботи. На навчальній екскурсії учні отримують
знання, знайомлячись із експонатами в музеї, з роботою механізмів на
підприємстві, спостерігаючи за різноманітними процесами, що відбуваються у
природі. Консультації проводяться з учнями, які не були присутні на попередніх
уроках або не зрозуміли, не засвоїли зміст окремих предметів. Розвиток і
корекцію основних компетентностей можна, крім уроку відповідного типу,
проводити на семінарі, заключній конференції, екскурсії тощо. Семінар як форма
організації об'єднує бесіду та дискусію учнів. Заключна конференція може
будуватися як у формі дискусії, так і у формі диспуту, на якому обговорюються
полярні точки зору. Учитель або учні підбивають підсумки обговорення і
формулюють висновки.
З метою засвоєння
нового матеріалу та розвитку
компетентностей крім уроку проводяться
навчально-практичні заняття. Ця форма організації поєднує виконання різних
практичних вправ, експериментальних робіт відповідно до змісту окремих
предметів, менш регламентована й має акцент на більшій самостійності учнів в
експериментальній та практичній діяльності. Досягнуті компетентності учні
можуть застосувати на практичних заняттях і заняттях практикуму. Практичне
заняття - це така форма організації, в якій учням надається можливість
застосовувати отримані ними знання у практичній діяльності. Експериментальні
завдання, передбачені змістом окремих предметів, виконуються на заняттях із
практикуму (виконання експериментально-практичних робіт). Оглядова конференція
(для 8-11 класів) повинна передбачати обговорення ключових положень вивченого
матеріалу, учнем розкриваються нові узагальнюючі підходи до його аналізу.
Оглядова конференція може
бути комплексною, тобто реалізувати міжпредметні зв'язки в узагальненні й
систематизації навчального матеріалу.
Оглядова екскурсія
припускає цілеспрямоване ознайомлення учнів з об'єктами та спостереження
процесів з метою відновити та систематизувати раніше отримані знання.
Учням, які готуються здавати
заліки або іспити можливе проведення оглядових консультацій, які виконують
коригувальну функцію, допомагаючи учням зорієнтуватися у змісті окремих
предметів. Консультація будується за принципом питань і відповідей.
Перевірка та/або оцінювання досягнення компетентностей крім уроку може здійснюватися у формі заліку,
співбесіди, контрольного навчально-практичного заняття. Залік як форма
організації проводиться для перевірки якості засвоєння учнями змісту предметів,
досягнення компетентностей. Ця форма організації як правило застосовується для
вечірньої форми здобуття освіти або для інших здобувачів профільної середньої
освіти.
Співбесіда, як і залік,
тільки у формі індивідуальної бесіди, проводиться з метою з'ясувати рівень
досягнення компетентностей.
Функцію перевірки
та/або оцінювання досягнення компетентностей виконує навчально-практичне заняття. Учні одержують конкретні завдання,
з виконання яких звітують перед вчителем.
Практичні заняття та
заняття практикуму також можуть будуватися з метою реалізації контрольних
функцій освітнього процесу. На цих заняттях учні самостійно виготовляють
вироби, проводять виміри та звітують за виконану роботу.
Можливо проводити заняття в
малих групах, бригадах і ланках (у тому числі робота учнів у парах змінного
складу) за умови, що окремі учні виконують роботу бригадирів, консультантів,
тобто тих, хто навчає малу групу.
Екскурсії в першу чергу покликані показати учням практичне
застосування знань, отриманих при вивченні змісту окремих предметів (можливо
поєднувати зі збором учнями по ходу екскурсії матеріалу для виконання
визначених завдань).
Учні
можуть самостійно знімати та монтувати відеофільми (під час відео-уроку) за
умови самостійного розроблення сюжету фільму, підбору матеріалу, виконують самостійно розподілені ролі та аналізують
виконану роботу.
Форми організації освітнього процесу можуть
уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання
державних вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального
року.
Вибір форм і методів навчання вчитель визначає
самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення
конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих
предметів.
Немає коментарів:
Дописати коментар