Ярмоленко Лариса Михайлівна, вчитель біології, екології та природознавства,
Дмитрівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа I- IIIступенів, дошкільний навчальний заклад», Золотоніського району, Черкаської області
Використання онлайн-сервісів у створенні інформаційно-освітнього середовища для самостійного вивчення біології
Нині, в еру цифрового залучення, широкого розвитку технологій, звичайні уроки вже не
цікавлять учнів. Сучасні школярі, звиклі до інтерактивних технологій і
мобільних застосунків, не хочуть звертати увагу на звичайні написи на дошці.
Тому перед учителем постає завдання «йти в ногу з часом», бути в курсі
найновіших розробок, бути творчим і готовим до постійного навчання та
самовдосконалення.
Якщо вам дали хорошу освіту, це ще не означає, що ви її
отримали.
Сальвадор Далі
Система освіти зазнала значних змін, що зумовлені бурхливим розвитком комп’ютерної техніки та телекомунікаційних технологій. Ці технології змінили комунікацію, співпрацю, навчання, тому, що знання знаходяться не лише на паперових носіях та в пам’яті людини, а в мережах, спільнотах. Це сприяє навчальній діяльності поза межами класної кімнати. Школа зобов’язана змінитися відповідно до глобальних тенденцій в освіті та постійного розвитку ІКТ:навчання для всіх, всюди та завжди,
використання динамічних матеріалів, створених учителем, учнем,
освітні сервіси,
коучинг,
спільна робота у реальному часі за допомогою хмарних технологій (доступ до матеріалів за принципом «в будь який час»), оцінка в режимі реального часу,
можливості автоматичного управління навчальним процесом та покращений захист інформації.
Інформаційно-освітнє середовище (ІОС) визначається як система доступних користувачеві джерел інформації, способів і засобів її привласнення, а також умов інформаційної взаємодії суб’єкта з цими джерелами; інформаційно-освітнє середовище – це: системно організована сукупність інформаційного, технічного, навчально-методичного забезпечення, яке нерозривно пов’язане з людиною як суб’єктом освітнього процесу [1]
Поняття «інформаційно-освітнє середовище» - відносно новий термін, що став останнім часом широко використовуватись. Головними критеріями такого середовища є: 1) наявність системи засобів спілкування; 2) наявність системи засобів самостійної роботи з інформацією і 3) наявність інтенсивного спілкування між учасниками навчального процесу. Навчання при такому технічному і інформаційному забезпеченні, безумовно, зміниться. Школярі дістають незрівнянно більші можливості для самостійної навчальної роботи. Вони можуть: використовувати ІКТ-ресурси і інструменти для різних способів роботи з «готовою» навчальною інформацією; досліджувати реальний світ; швидко збирати, користуючись різноманітними способами фіксації даних, і якісно обробляти ці дані за допомогою комп’ютера; робити узагальнення на основі зібраної інформації; моделювати явища, що вивчаються, використовуючи цифрові лабораторії і інструментальні середовища; висувати і перевіряти навчальні гіпотези; створювати, представляти і захищати розробки, що демонструють результати їх навчальної діяльності. Робота з новою технікою і новою
інформацією, що виходить за рамки шкільного підручника, викликають в учнів природну цікавість і інтерес, стимулюють їх включатися в самостійне дослідження довкілля. Різноманіття комп’ютерної техніки і ПЗ, бажання освоїти нові технології в навчальній практиці створюють сприятливі умови для формування в учнів уміння працювати в команді, домагатися осмислення поставлених перед ними задач, прагнути до розробки відповідних навчальних проектів і пошуку цікавих форматів представлення результатів колективної діяльності
У вчителів підготовка до занять в умовах доступного інтернету займає левову частину робочого часу. Паперові картки, плакати, тести – все це добре, але… Як їх оновлювати, як дати дітям для домашнього опрацювання, як, можливо, поділитися з колегами. Отже, ще одна вимога до такого середовища – «хмарність» - доступ з будь-якої точки, зі школи чи дому. Вчителю потрібні нові функції у веб-інструментів для розробки матеріалів – забезпечення інтерактивної взаємодії з учнями для спільної роботи в групах, для взаємного коментування і оцінювання.
Пропоную кілька надійних та якісних сервісів для організації навчання, в якій би воно формі не здійснювалося. Не кажучи вже про організацію самостійної роботи учнів вдома. Для всіх таких навчальних активностей потрібне комфортне і безпечне навчальне середовище з базовим набором функцій, до яких відноситься: можливість структурування навчального матеріалу, організація навігації по сайту, зручність розміщення посилань на ресурси, простота забезпечення спільного доступу і відстеження інформації про дії учня на сайті.
Найкраще в даному випадку підходять сервіси Googl.
Googl додатки |
Звіти та бали учнів за виконані тести приходять на Googl Диск вчителя, тому завжди можна перевірити роботи в ручному режимі.
Googl Диск. Можна загрузити фото, відео, документи, презентації. Систематизувати в папки. Надати загальний доступ користувачам |
Вчитель дає учням код потрібного курсу (він для всіх учасників однаковий і незмінний). Таким чином на телефонах учнів будуть висвітлюватися всі курси (мається на увазі всі предмети), на які вони мають коди доступу. Єдине, що необхідно дітям – мати додаток Googl Клас не тільки на ноутбуці вдома, а й на телефоні. До курсу можна додавати як відео так і файли, що знаходяться на Googl Диску, а також, посилання на веб-сторінки. ThingLink. Це сервіс який дозволяє зробити інтерактивний плакат на якому можна розмістити прапорці із посиланнями на веб-сторінку, презентацію, відео, фото, аудіо.
Класи, створені у Googl Клас |
Цікавим сервісом для групової роботи є хмара тегів Word Art. (приклад)
Хмара слів (хмара тегів) - це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
Хмару слів можна легко згенерувати власноруч з використанням спеціальних програм.
Де використовувати на уроці.
Особиста сторінка в ThingLink |
- хмара може виступати в якості опорного конспекту;
- у хмарі можна прочитати головне питання, на яке шукатимуть відповідь протягом уроку;
Інтерактивний плакат, створений в ThingLink |
- прочитавши слова із хмари, здогадатися про що піде мова у тексті чи на уроці;
- підказка;
- повторення основних понять теми;
- пригадати, про що була мова на попередньому кроці;
- виключити зайві терміни.
Засвоєння і узагальнення знань в даний час не є метою освіти, а лише одним з допоміжних засобів інтелектуального розвитку людини. Сучасному суспільству потрібна людина критично мисляча, що уміє бачити і творчо вирішувати проблеми, що виникають, самостійно здобувати потрібну інформацію, аналізувати її і застосовувати для вирішення нових завдань . В основу ставиться інтелектуальний і етичний розвиток людини, а успіх освіти істотним чином залежить від бажання людини вчитися і від його самостійної активності. [2]
Список використаних джерел:
1. Гаврилюк В. Ю. Теоретичні аспекти створення та
функціонування інформаційно-освітнього середовища сучасного позашкільного
навчального закладу. Режим доступу: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=4261
2. Галета Я. Інформаційно-освітнє середовище як
засіб навчання. режим доступу: http://dspace.kspu.kr.ua
3. Полат
Е.С. Основные направления развития современных систем образования. Режим
доступа: http://www.ioso.ru/distant/library/publication/polat.html и http://www.humanities.edu.ru/db/msg/84173
Немає коментарів:
Дописати коментар